Janneke Husson

Functie
Gezondheidszorgpsycholoog

 

Persoonlijke achtergrond
Tijdens mijn studie Mental Health in Maastricht wist ik al dat ik het liefste met jeugdigen en hun ouders wilde werken. Ik deed vrijwilligerswerk bij de Kindertelefoon, werkte als buddy voor kinderen met een PGB en mocht stage lopen bij de kind- en jeugdafdeling van Riagg Maastricht. Daar werd bevestigd wat ik al dacht: ik krijg er energie van om de connectie met de jongere aan te gaan, naast de samenwerking met de ouders.

Na mijn studie heb ik eerst enkele jaren in de kinder- en jeugd GGZ gewerkt. Vervolgens kreeg ik bij Kempenhaeghe de kans om een promotietraject te volgen gecombineerd met de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog. Mijn onderzoek richtte zich op de diagnostiek van cognitie, tijdsperceptie en motivatie in kinderen. De link tussen de wetenschap en het klinische werk was precies mijn interesse: wat ik ontdekte in mijn promotieonderzoek kon ik direct toepassen in mijn klinische werk, en vice versa! Na vier jaar hard werken ben ik gepromoveerd en behaalde ik tegelijkertijd mijn diploma als gezondheidszorgpsycholoog.

Diagnostiek heb ik altijd boeiend gevonden: het is keer op keer samen zoeken naar het leggen van de juiste puzzel om bepaald gedrag te kunnen begrijpen. Ik werk daarom met veel plezier nu binnen de Voordeur Jeugd van de Viersprong, waar ik samen met de jongere en het systeem volop samen mag puzzelen.

 

Motivatie om te trainen
Ik krijg veel energie van dit mooie vak en vind het leuk om dit over te brengen naar anderen en hen enthousiast te maken.

 

Beroepsverenigingen
TAI (Therapeutic Assessment Institute)

 

Typisch Janneke
Nieuwsgierig, enthousiast, betrokken, gestructureerd, betrouwbaar, doelgericht, eigenwijs,.

 

Social media
Linkedin

 

Publicaties

  • Assessment of cognition, time perception, and motivation in children (proefschrift) Janneke Peijnenborgh ISBN: 978-94-028-0402-7
  • Can IQ predict parent-reported behavioral and emotional problems in children with neurological deficiencies? JCAW Peijnenborgh, PPM Hurks, AM van Abeelen, AM Laridon, S Klinkenberg, AP Aldenkamp, JSH Vles, & JGM Hendriksen Eur J Paediatr Neurol. 2017 Mar;21(2):336-343
  • Efficacy of working memory training in children and adolescents with learning disabilities: A review study and meta-analysis JCAW Peijnenborgh, PPM Hurks, AP Aldenkamp, JSH Vles, & JGM Hendriksen Neuropsychol Rehabil 2016;26, 645-672
  • A study on the validity of a computer-based game to assess cognitive processes, reward mechanisms, and time perception in children aged 4-8 years JCAW Peijnenborgh, PPM Hurks, AP Aldenkamp, ED van der Spek, GWM Rauterberg, JSH Vles, & JGM Hendriksen JMIR Serious Games 2016;4(2), e15
  • Diagnostic overshadowing in a population of children with neurological disabilities: A cross sectional descriptive study on acquired ADHD JGM Hendriksen, JCAW Peijnenborgh, AP Aldenkamp, & JSH Vles Eur J Paediatr Neurol 2015;19, 521-524